dia tidak akan MENYENTUHMU sebelum bernikah denganmu...
dia tidak akan MEMANGGILMU SAYANG sebelum bernikah denganmu...
dia tidak MELIHAT AURATMU sebelum bernikah denganmu...
dia tidak akan menyebabkanmu LALAI DARI MENJADI HAMBA ALLAH YANG BAIK.
wallahu'alam. :)

Friday, October 26, 2012

Kemaafan itu indah :)


Assalamu'alaikum~
Subhanallah..alhamdulillah..laaillahaillah..Allahuakbar!

syukran pada sahabat2 yang tertanya2 bila ana nk update..subhanallah,sungguh ukhuwah itu satu kemanisan dalam perjalanan di bumi yang fana ini :')

insyaAllah,kali ni ana nk kongsi tentang KEMAAFAN..
satu ayat yang sangat susah di dengar atas sebab EGO mungkin?... na'uzubillah...

Abu Hurairah meriwayatkan daripada Nabi s.a.w., Rasulullah bersabda:
Musa bin Imran bertanya: “Hai Tuhanku, siapakah hambaMu yang paling mulia di sisiMu? FirmanNya: “Siapa yang mengutamakan kemaafan sedangkan dia mampu untuk membalas kejahatan orang lain.”

Sahabat yang beriman ibarat mentari yang menyinar. Sahabat yang setia bagai pewangi yang mengharumkan. Sahabat sejati menjadi pendorong impian. Sahabat berhati mulia membawa kita ke jalan Allah. 

 Seorang da'ie, jika kotmitmennya benar2 tulus, maka hati seorang daie akan tetap berlapang dada untuk memaafkan setiap kesalahan saudara2 seperjuangannya, sehingga tidak tersisa tempat sekecil apa pun untuk permusuhan dan dendam.




…dan hendaklah mereka memaafkan serta melupakan kesalahan orang-orang itu; tidakkah kamu suka supaya Allah mengampunkan dosa kamu? Dan (ingatlah) Allah Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani.Surah An-Nuur ayat 22.


sahabat..
maafkanlah sahabat2 kita yang berbuat salah dengan kita..hormatilah mereka jika mahu mereka hormati kita..muliakan mereka,jangan hina mereka...



“Orang yang tidak suka menghormati orang lain, adalah orang yang tidak terhormat. Orang yang dihinakan itu belum tentu dia akan hina atau tidak, tetapi perbuatan menghinakan orang itu sudah menjadi bukti atas kehinaan diri kita sendiri.”
(Hamka)

“Sesiapa yang menutup keaiban seseorang Islam Allah menutup keaibannya di dunia dan di akhirat”.
(HR. Muslim, Ahmad dan Abu Daud)
Kemaafan adalah dendam terindah buat saudaramu yang melakukan kesilapan. Tidak ada manusia yang sempurna dan maksum sehingga tiada satu kesalahan pun yang dilakukannya terhadap saudaranya melainkan ‘Nabi Muhammad SAW.

Tiada manusia yang sempurna melainkan saling menasihati antara satu sama lain bagi memperbetulkan kesilapan dan memperbaiki diri menjadi insan yang lebih baik.

“Tidaklah dapat kita mengenal orang melainkan pada tiga keadaan, iaitu tidak dapat diketahui orang pemaaf melainkan ketika dia marah, tidak dapat diketahui orang yang berani kecuali ketika dia berjuang dan tidak dapat dikenal seorang sahabat melainkan ketika kita dalam kesusahan.”
(Luqman Al-Hakim)



Semoga kita akan mudah memaafkan dan memohon kemaafan, kerana kita manusia yang tidak sempurna dan tidak sunyi dari melakukan kesilapan dalam hidup. 

kemaafan itu satu perkara yang indah sebenarnya...^^

waallahu'alam^^

No comments:

Post a Comment